Moralsk støtte til KW

Fra Sappho, af Uwe Max Jensen:

FBI har anholdt to personer for at planlægge terror i Danmark. Et af terroristernes mål var angiveligt Morgenavisen Jyllands-Posten og kulturredaktør Flemming Rose og bladtegneren Kurt Westergaard.

Sappho har indhentet en kort kommentar fra Kurt Westergaard, der er manden bag den mest berømte af Muhammed-tegningerne. Den, hvor den islamiske religionsstifter er udstyret med en bombe i sin turban.

“Jeg har den samme oplevelse af det som før. De kan godt true mig, men de skal ikke få mig ned med nakken,” siger Kurt Westergaard til Sappho og uddyber:

“Jeg vil ikke være bange. Jeg blev vred over at blive truet for at passe mit arbejde. Men vrede er en god følelse, når man bliver truet. Det er en aktiv følelse, der hjælper en igennem truslerne.”

Læs også Sappho’s portræt af Kurt Westergaard.

Terrorplanerne mod Jyllands-Posten gik ud på enten at angribe Jyllands-Postens bygninger eller dræbe kulturredaktør Flemming Rose eller tegner Kurt Westergaard, der stod bag en af Muhammed-tegningerne fra 2005.

Det har den ene terrormistænkte, David Coleman Headley, angiveligt indrømmet i politiets varetægt, skriver avisen Chicago Tribune.

Pia Kjærsgaard har følgende kommentar:

Dansk Folkepartis leder Pia Kjærsgaard er chokeret over afsløringen af terrorplaner mod Morgenavisen Jyllands-Posten og muligvis også andre danske mål, men hun opfordrer danskerne til at leve deres dagligdag, som de plejer.

“Det er meget chokerende. Jeg kan kun sige, at det er godt, at de er anholdt, og at vi må have hundrede procent tillid til PET,” siger Pia Kjærsgaard.

Islamister glemmer aldrig

Pia Kjærsgaard kalder det grotesk, at 12 tegninger kan blive ved at opildne sådan et had mod Danmark. Men islamister glemmer aldrig, siger hun.

“Jeg tror, at det er et chok for rigtig mange mennesker, men det viser en afgørende forskel på islamister og ganske almindelige demokratiske mennesker – de glemmer aldrig, og de vil have hævn. Det er en fanatisme og et had og en hjernevask, som foregår af de mennesker, som vi slet ikke kan sætte os ind i,” siger Pia Kjærsgaard.

Personligt oplever hun nu alle tankerne og følelserne fra Muhammedkrisen komme igen.

“Situationen for Danmark gør mig rigtig ked af det, men man kan ikke leve sit liv i angst. Man skal prøve at leve sin dagligdag, og det tror jeg også, at danskerne vil gøre, når det her kommer lidt på afstand igen,” siger Pia Kjærsgaard.

