Konkurrence til Bæk-Simonsen og Tim Jensen

De to herrer fra Niebuhr-instituttet påstår jo i forvejen, at man ikke kan tale om “islam”, da dette begreb ikke eksisterer entydigt. Nu får de yderligere konkurrence fra en tysk konvertit, som stiller spørgsmål til selveste  “profeten” Muhammeds eksistens som historisk person.

Fra Kr. Dagblad:

Lederen af Islamiske Studier på universitetet i den tyske by Münster, Muhammad Sven Kalisch, har skabt røre blandt både kolleger og muslimer i Tyskland med udtalelser om, at man hverken kan bevise eller afvise profeten Muhammeds eksistens.

Udtalelserne har resulteret i, at den største muslimske organisation, Muslimernes Centrale Råd i Tyskland, har afbrudt samarbejdet med Muhammad Sven Kalisch’ afdeling på universitetet. For hvis profeten ikke eksisterer, så eksisterer Koranen heller ikke, som en talsmand udtrykker det.

Sådan ser Muhammad Sven Kalisch, der selv konverterede til islam som 15-årig, det ikke.

Han mener, at både jødedommen, kristendommen og islam har figurer, som har mere mytisk end historisk karakter. Udover Muhammed gælder det også Jesus og de gammeltestamentlige patriarker.

– Det er ikke respekt, når også ikke-muslimske forskere forholder sig tavse, når muslimer hævder, at Muhammed var profet og eksisterede i virkeligheden. Det er at behandle muslimer som børn, der ikke kan tænke selv, og hvis illusioner om Muhammed svarer til at tro på julemanden og påskeharen, siger han til Der Spiegel.

– Den Gud, jeg tror på, er ikke bogstavtro. Gud er det ultimative, og Han skrev ikke bøger. Alle hellige skrifter er et resultat af den menneskelige hjerne og erfaring. Religion burde aldrig modsige sund fornuft, og jeg kan ikke acceptere doktriner eller trossystemer, som strider mod min sunde fornuft, siger Muhammad Sven Kalisch, der oprindeligt blev tiltrukket af islam på grund af troens rationelle udtryk.

Ifølge Toronto Star har allerede én kollega på islamstudierne hævdet, at Muhammad Sven Kalisch’ udtalelser gør det svært for andre tyske forskere at arbejde i Mellemøsten. Men 30 andre tyske akademikere har med deres underskrift støttet Kalisch’ forsknings- og ytringsfrihed.

Muhammad Sven Kalisch er, siden han konverterede, aldrig holdt op med at stille spørgsmål til sin tro – og det er de spørgsmål, nu med en akademisk tilgang som også bruges til forskning i andre religioner, der har ledt ham ind på en ny vej i islamforskningen.

Han understreger også, at rygterne om, at han skulle være gået under jorden på grund af trusler, er usande.

3 kommentarer

  1. Hvad i alverden bilder han sig ind, sådan en fræk lille dhimmi?
    Han burde arresteres af tysk politi og derefter stenes ihjel for at have stillet spørgsmålstegn ved islams åbenlyse ophøjethed.

    I tolerancens hellige navn.
    Allahu Akbar!

  2. Jeg synes faktisk at det grinagtigt at Muhammad Sven Kalisch stiller spørgsmålstegn ved den historiske Muhammed. Til trods for et omfattende historisk kildemateriale omkring den historiske person. Bevares, manden har da lov til at stå og sige at den historiske Muhammed ikke har eksisteret, men det vil være ligeså tåbeligt som hvis der var en person som stod frem og stillede spørgsmålstegn ved den “historiske” Columbus eller en hvilken som helst anden historisk person.

    Når det kommer til troen på den profetiske Muhammed og Gud, handler jo netop om det – troen, hvilket er det som muslimerne har, og det som ikke-muslimerne ikke har.

    Sidst så har jeg lidt svært ved at se hvordan han kan kalde sig selv for muslim når Islams trobekendelse kræver troen på den profetiske Muhammed.

  3. Ja, han går vel ind for itjihad, det må være hans vestlige oprindelse, som kommer til udtryk.

Der er lukket for kommentarer.

%d bloggers like this: