Rune og Jacob er blevet DF’ere

Hehe – dagens morsomme læserbrev:

Jacob Holdt er faldet i racismefælden og taler nu Dansk Folkepartis sag. Er det hans hensigt?

Jeg havde stor respekt for Jacob Holdt, da han for år tilbage præsenterede billedserien “Amerikanske Billeder”. Det var en fin og ægte måde at beskrive “under-USA” på. Jeg har desværre ikke megen respekt for ham længere. JH er faldet i racismefælden. Han ser racisme (spøgelser) alle vegne.

I sin duel med Ahmed Mohamud i JP 20/12 bruger han udsagn som »Du ved da, hvordan kvinder med tørklæder ustandseligt spyttes på.« Jeg ved ikke, hvor det er, JH ser sådanne ting. Jeg kan bare sige, at jeg aldrig har hørt nogen komme med racistiske udtalelser mod kvinder med tørklæde. Ej heller hørt om, at nogen skulle have gjort det.

Jeg har i det hele taget aldrig hørt nogen komme med nedsættende udtalelser til muslimer eller andre minoriteter. Det er naturligvis ikke et udtryk for, at det ikke forekommer. Ligesom muslimsk racisme selvfølgelig også forekommer.

Har JH indtaget en muslimsk offerrolle?

Respekt

Jeg har derimod stor respekt for Ahmed Mohamud, som med et åbent sind og uden fordomme fortæller os danskere, hvordan hans møde med Danmark og danskerne har været. Dejligt at høre én, som ikke betragter sig selv som et offer, bare fordi han er mørk i huden og måske har en anden religiøs opfattelse end de fleste danskere.

Hans møde med danskerne har måske ikke været en dans på roser, men han er kommet med rank ryg. Han har taget de klø, som det nu kan give at komme til et fremmed land, men uden, at han har offergjort sig selv. Ryggen er stadig rank. Hvis man derimod oprigtigt ønsker at være et offer, ja, så er det ikke svært også at føle sig som et offer.

Jeg kan næsten ikke holde ud at høre mere om JH’s racisme. Det gælder ligeledes Rune Engelbreth Larsen på bloggen på politiken.dk.

Fordrejninger

De to herrer kan få alt til at ligne racisme. De vender og (for)drejer tingene, så de passer ind i deres forskruede verdensbillede. Jo mere der kommer fra deres pen, des mere ynkelige bliver de. Det værste er næsten, at de forsøger at hæve niveauet ved at give deres indlæg et “akademisk” præg. Noget, som ikke harmonerer med indholdet.

Faktisk er jeg sikker på, at JH og REL er glimrende ambassadører for Dansk Folkeparti. Gad vide, om det er hensigten?

