Jul og kristendom

yule-sabbatkaartje

Jul

Præst Poul Joachim Stender er åbenbart ikke klar over, at Solhverv ved Yule-tide er en gammel, før-kristen højtid.

Hvad underviser de egentlig præsterne i på de teologiske fakulteter?

Jeg ville faktisk hellere se Thor og Freja – og ikke mindst de smukke jule-bukke – som pynt i butikkerne, fremfor klæbrigt sødladne små Jesus-børn i en krybbe. Se, Thor og de andre aser er jo den tradition, vi i virkeligheden kommer fra, og ikke kristendommen, som var den første mediterreane monoteistiske religion, som blev påtvunget skandinaverne (den anden ser vi netop i disse år udfolde sig hæmningsløst, og det er ikke mosaikerne jeg taler om).

Fra Kristeligt Dagblad:

Butikkernes beslutning om at nedtone det kristne element møder kritik hos debattør og præst Poul Joachim Stender. Han mener, at butikkernes valg afspejler en større tendens, hvor julens kristne grundelement i stigende grad bliver nedtonet.

Julen HAR IKKE noget “kristent grundelement”, præstemand. Derimod er guden Mammon overrepræsenteret. Jeg så de første nisser i Oktober.

3 kommentarer

  1. Jeg holdt meget af julen för i tiden, d.v.s. inden butikkernes overväldende mammonrace ödelagde al romantik.
    Du kan knappest i dag gläde et barn med en appelsin eller en marzipangris. Alt bliver regnet i penge.
    Det föles tomt og kedeligt.
    Lad mig flygte väk fra dette uhyrlige pengeshow.

  2. Vi er helt enige. I øvrigt har julekrybber og engle da aldrig været normal pynt i danske butikker. Så jeg ved ikke hvad Kr. Dagblad bygger sine kvababbelser på.

    Der er ikke tale om en af-religiøsering af det offentlige rum, men derimod om det modsatte. Visse muslimer og kristne arbejder på fuld knald med at udbrede religion i situationer hvor den aldrig har hørt hjemme.

    Præster har aldrig været tilfredse med verdslige fester og en verdslig hverdag, de brokkede sig såmånd også over det i middelalderen, i 1600-tallet og så fremdeles.

    Men det kan blive værre endnu:

    Præst i korstog mod nisser
    http://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/306098:Danmark–Praest-i-korstog-mod-nisser

    Han har i det mindste forstået det rigtigt. Han siger:

    “- Der sker en sammenblanding af kristen og hedensk jul. Jeg føler ikke, at kirken har markeret, hvad en kristen jul er, siger han.”

    Den kristne jul, uden alle hedenske elementer, er næsten ingenting. Kun salmesang, kirkegang og bibellæsning. Det er en juleløs jul.

    Et liv uden hedenskab er i det hele taget ikke et liv, men en klostertilværelse. Hedensk tradition og levevis gennemsyrer vor hverdag mere end de fleste er klar over. Det føles bare naturligt.

    De tossede præster er godt i gang med at ødelægge og latterliggøre den sidste smule kristendom vi har i Danmark. Selv om jeg ikke er kristen, men hedning, så synes jeg det er lidt synd for de kristne at de har sådan nogle præster. Jeg kan godt unde folk at de har en glad og velfungerende religion og ikke noget som gør dem dumme og ulykkelige. Der findes fornuftige kristne og muslimer, men de er sjældne. De tossede er altid dem som får al opmærksomheden.

  3. Han skal vist give nissefar en ekstra stor smørklat i risengrøden i år, så der ikke går termitter i hans hus eller sådan noget.🙂

Der er lukket for kommentarer.

