Hedegaard i eksil

Via JP

Det er svært at forstå, at Berlingske Tidende i øjeblikket oplever et katastrofalt oplagsfald, når man betænker, hvilke inciterende skribenter man kan møde i avisen.

Her gives tonen an af ingen ringere end chefredaktør Lisbeth Knudsen i en stil, der minder om havregrød, som har stået og kogt nogle timer, og som ivrigt efterlignes af bladets korps af anstændige borgerlige kommentatorer.

Sov sødt i Søllerød.

Hvis man kan holde øjnene åbne, kan man dog stundom finde et par rosiner i Lisbeths havregrød. Således også for et par dage siden, da fru Knudsen på Berlingskes blog udbredte sig om mine motiver til at fortælle om min fyring fra avisens “Groft sagt”-klumme. Der måtte ligge kommercielle motiver bag, mente hun. Jeg skulle have solgt min kommende bog.

Men sagen var i grunden ganske enkel. Adspurgt af en masse journalister om jeg troede på Berlingskes officielle forklaring, måtte jeg nødvendigvis meddele, at det gjorde jeg ikke. Men at jeg tværtimod anså det for sandsynligt, at det skyldtes politiske overvejelser, nærmere bestemt det forhold, at jeg har skrevet alt for meget om islam, som anstændige borgerlige ikke betragter som noget problem. Og i hvert fald ikke den slags kommentatorer, som Lisbeth har opfedet i sin stald.

Jeg har aldrig bestridt hendes suveræne ret til at smide mig ud og har heller ikke beklaget mig over det. Jeg anerkender nemlig, at politik er en vigtig del af livet og har i øvrigt aldrig haft det så godt, som siden jeg slap ud af Knudsen-klanens kolde favntag.

Jeg skal derfor også undlade at omtale indholdet af nogle mails fra debatredaktionen, som i stadigt mere determinerede vendinger har pålagt mig at holde inde med min overdrevne kritik af Fredens Religion. Og som kulminerede, da jeg den 8. september 2005 fik at vide, at jeg måtte imødese mere end en halvering af mine indkomster – som viste at skulle gå til Politiken-klonen Carsten Jensen, så han kunne få en meget højere betaling for sine ubehjælpsomme bidrag til “Groft sagt” end os andre. Nå, han holdt kun en uge, hvorefter det blev for pinligt selv for Berlingske Tidende.

Til gengæld vil jeg gerne rose chefredaktionen – det var mens Niels Lunde var chefredaktør – for at have udstedt et generelt forbud til “Groft sagt”s bidragydere mod at skrive ondt om Uffe Ellemann-Jensen. Vi måtte dog gerne rose ham. Der var tale om en velgerning over for en mand, der virkelig har behov for beskyttelse.

En kommentar

  1. ja, ingen kommer udenom! Frau Knudsen er lettere at springe over! end at marathon vandre udenom!
    Den politiske korrekte røde Frau Knudsen er nu igang med sin udryddelse af anderledes politiske ukorekte skribenter og den sædvanlige ensretning af de fromme referenter der ikke bliver udrenset, rent (D)DR metoder.
    Indtil Frau Knudsen er “udrenset” fra Berlinske nægter jeg mig selv at købe den nu hærværksramte Politiken light pamflet!

Der er lukket for kommentarer.

