Interessant test – prøv den

Vi bruger din holdning til det muslimske tørklæde, fordi det selv er udtryk for markante holdninger og fremkalder dem hos andre.
Alle mener, de er demokratiske, men mange har glemt demokratiets forudsætninger, hvad denne test skulle demonstrere.
Teorien bag målingen får du, når du har svaret og klikket for beregning.

Mine resultater:
1. Du mener selv, at du er et demokratisk menneske
Det passer med din holdning til tørklædet
2. Du ønsker religiøs neutralitet i det offentlige rum
I et demokrati anvendes ikke religiøse argumenter, fordi de udledes af overmenneskelige autoriteter, mens demokratiske argumenter bygger på den sociale virkelighed, logik, egne holdninger og forhold til medmenneskene (sociabilitet).
Dit svar var klart demokratisk.
3. Du mener, at tørklædet er religiøst symbol, ikke påklædning
Tørklædet er klart et religiøst symbol. Det bæres kun af muslimer, der gør det på grund af deres religion.
Dit svar var klart demokratisk, fordi det åbner politisk diskussion på sande præmisser.
4. Du mener ikke, der er steder i koranen, der tvinger kvinder til at bære tørklæde
Der står kun, at kvinden skal dække bryster og øvrige former for ikke at vække seksuelt begær hos fremmede mænd. Andet kan være utildækket, hvilket bl.a. må gælde håret. Almindelig kvindepåklædning er altså tilstrækkelig.Se mere her
Dit svar var demokratisk, fordi du rationelt baserer dig på kendsgerninger.
5. Du mener ikke, at de, der reagerer negativt på tørklæder, er racister.
Tørklædet er symbol for en religion, ikke en race. Er de kristne måske en race? At forbinde tilhængere af en ideologi med en race, er typisk fascistisk.
De, der reagerer negativt på tørklæder, kunne være ateister eller sekulære.

Dit svar var demokratisk.
6. Du mener, tørklædet virker som en reklame
Virkningen af tørklædet er den samme som en reklames. Man ved, det betyder islam, ligesom man ved, hvad f.eks. et McDonald-logo betyder. Og man eksponeres for dem på samme måde.
Dit svar var demokratisk, hvis du også mener det som argument mod tørklæder.
7. Du mener, tørklædet er kvindeundertrykkende.
Naturligvis er det kvindeundertrykkende, da det som symbol kun påstås at skulle bæres af kvinder. Det fascistiske ligger i at behandle mennesker efter køn (ligesom før efter race), og ikke som individer.
Dit svar var demokratisk, hvis du også mener det som argument mod tørklæder.
8. Du mener, bæreren vælger islams normer frem for danske og demokratiske.
At et menneske vælger hele sit liv at følge islam ved at dække håret uanset sted og vejr, kan kun opfattes som, at vedkommende sætter sin religion over alt andet. Også over andre menneskers ret til at være fri for religiøse symboler (tankefrihed).
Selv Domstolsstyrelsen erkender, at tørklædet kunne betyde grundlæggende uenighed mht. det danske retssystem og demokrati.

Dit svar var demokratisk, fordi du erkender denne kendsgerning.
9. Du mener, tørklædet hæmmer hovedbevægelser, mimik og genkendelse.
Det er let at konstatere, at tørklædet faktisk hæmmer de nævnte forhold. Man bruger faktisk også frisure og hårfarve til genkendelse, f.eks. når personen ses bagfra. Argumentet, at tørklædet, men ikke niqab og burca kan tillades, fordi det ikke hindrer identifikation, er altså falsk.
Dit svar var demokratisk, fordi du har gennemskuet denne falskhed.
10. Du mener, tørklædets formål er at påvirke andres holdning til bæreren og til religion.
Tørklædets helt åbenlyse formål er at signalere til omverdenen, at bæreren er dydig og dybt religiøs. Det er ved disse signaler, tørklædet får værdi for bæreren. Hvorfor ellers bære det offentligt? Det skulle være nok at føle sig frelst.
Dit svar var demokratisk, fordi du har gennemskuet dette og dermed tørklædets udemokratiske påvirkningseffekt.
11. Du mener ikke, tørklædet hindrer voldtægt.
I sin yderste konsekvens skal tørklædet hindre voldtægt af bæreren. Men en voldtægtsforbryders voldelige seksualitet dæmpes ikke af, at han ikke kan se kvindens hår.
Dit svar var demokratisk, fordi du benægter et falsk argument for tørklædet.

En kommentar

  1. 20 % fascist fordi jeg
    a. Mener at der er “steder i koranen, der tvinger kvinder til at bære tørklæde”. Koranen indeholder tekster der påbyder kvinder at dække sig. At der ikke direkte står ordet “tørklæde” er for så vidt ligegyldigt.
    b. Mener at tørklæder hindrer voldtægt af den som bærer det. Jeg er dog tilbøjelig til at svare nej til spørgsmålet, men set i nutidig vestlig kontekst, må det siges at voldtægtsmændene foretrækker piger uden islamkluden på hovedet. At islam så indeholder en institutionel legitimering af voldtægt er en anden sag.

    I øvrigt er det en smådum test.

Der er lukket for kommentarer.

%d bloggers like this: