Amerikanerne er vist nogle værre hajer

allegedussharkattackreuters.jpgIrakisk fiskare fick haj i nätet

En två meter lång haj fastnade i förra veckan i ett nät som en fiskare vid floden Eufrat lagt ut. Nu är lokalbefolkningen oroliga för att det finns fler hajar i floden, enligt nyhetsbyrån Reuters.

- Jag kände igen fisken som en haj eftersom jag har sett en på tv, säger fiskaren Karim Hassan Thamir till Reuters.

Hajen drogs upp vid utloppet av en bevattningskanal i floden Eufrat, inte långt från Basra i södra Irak och omkring 20 mil från havet. Enligt Dr Mohamed Ajah på Thi Qar University i Nassiriya brukar hajar inte kunna ta sig upp för floden på grund av de barriärer som finns där.

- I det här fallet tror jag att hajen var där under lång tid utan att någon upptäckte den, säger Mohamed Ajah till Reuters.

Men många i lokalbefolkningen trodde att den amerikanska militären låg bakom att hajen plötsligt dykt upp. En lärare ansåg att det nog var en “75-procentig chans” att de skulle ha lagt hajen i vattnet, och en av fiskarna i området håller med.

- Det här är väldigt skrämmande för oss. Våra barn simmar alltid i floden och jag tror att det finns fler hajar. Jag tror att USA ligger bakom, säger fiskaren Hatim Karim till Reuters.

Grafikken er stjålet fra Politics

2 kommentarer

  1. [...] Pia Kjærsgaards ondskabsfuldhed kender ingen grænser. Man husker stadig med forfærdelse, at USA inficerede de irakiske kyster med hajer, som skulle æde [...]

  2. Eufrat er det ikke et affaldsudløb…?

Der er lukket for kommentarer.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

